Fullelektrisk båt skal frakte turister til lysefjorden

Når turistene gjør sitt inntog til sommeren, er Rødnes nye elektriske hurtigbåt på plass i Stavanger Havn med ladeløsning fra Lyse. 

Enova bidrar med cirka 30 millioner til båt og ladeanlegg.

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne.

Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.

Et tett og godt samarbeid er nøkkelen for at Rødne og Lyse har fått Enova-støtte til elektrisk hurtigbåt og ladeanlegg i Stavanger sentrum. Den nye hurtigbåten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn til storslått natur i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp.

Nybrottsarbeid 
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig – så mye batterikapasitet kreves. Båten skal gå på Lysefjorden der Lyse produserer store mengder fornybar energi.

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse.

Klimatiltak   
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.

– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor vitig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg.
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.

Foto - Sparebank 1
Foto: Pål Leiren
Foto: Jone Skaar

Denne artikkelen ble publisert den 19.12.2019

Samarbeidspartnere

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Klikk i denne boksen for å lukke den!